مزایای دنچر‌های دیجیتالی

درمان برای بیماران بی‌دندان راه درازی را پیموده است . ایتالیایی‌های باستان در قرن هفتم قبل از میلاد، دندان‌ها را با دنچر‌های پارسیل ساخته شده به وسیله‌ی دندان‌های حیوانات یا انسان جایگزین می‌نمودند . امروزه ، سالانه ۵۰ میلیون دنچر در جهان تولید می‌شود که فقط ۱٪ آن‌ها با استفاده از تجهیزات دیجیتالی تهیه می‌گردند.

دنچر‌های مدرن از رزین آکریلی و دیگر انواع پلاستیک تولید می‌شوند. تولید دنچرهای آنالوگ زمان بر بوده و نیازمند کار زیاد می‌باشد. تولید دنچر یک پروسه‌ی پیچیده بوده که نیازمند دانش و مهارت کافی می‌باشد. از این رو لابراتوار‌های دندان‌سازی به طور فزاینده‌ای برای یافتن تکنسین‌های با مهارت و تخصص‌های پیشرفته‌ی مورد نیاز تلاش می‌کنند .

دنچر‌های دیجیتالی که به صورت ۳ بعدی ساخته می‌شوند، یک قدم بزرگ در جهت آسان‌سازی پروسه‌ی تولید لابراتوار‌های دندان‌سازی می‌باشد.

مزایای استفاده از این نوع دنچرها :

هزینه‌ی پایین تولید : سخت افزار مقرون به صرفه به لابراتوارها اجازه می‌دهد تا تولید خود را بدون اضافه کردن هزینه‌های قابل توجه، گسترش دهند.

دقیق ، سازگار ، نتیجه‌ی با کیفیت بالا : پروتز‌هایی که به صورت ۳ بعدی ساخته می‌شوند، نیازمند مراحل و تغییرات کمتری هستند یعنی یک پروسه‌ی کاری سازگارتر برای یک تولید محصول با کیفیت بالا.

امکان به کار گیری ابزار‌های قابل انطباق و درک : پروسه‌ی تولید دنچر‌های دیجیتالی کاملاً به پروسه‌ی تولید سنتی منطبق گردیده و آموزش آن به تکنسین‌های آینده لابراتوار‌های دندان‌سازی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

ساخت سریع و آسان : طرح‌های دنچر‌های دیجیتالی دارای قابلیت استفاده‌ی مجدد، اشتراک‌گذاری، تغییر و ساخته آسان با پرینتر ۳ بعدی هستند .

ساخت دنچر با دندان‌های قابل تغییر به معنای واقعی : برخلاف دنچر‌های پیش ساخته، دنچر‌های دیجیتالی به طور کامل خاص هر فرد بیمار می‌باشند.

یکی از جدیدترین دنچرهای دیجیتالی با نام ۳-D printed dentures  توسط شرکت Formlabs تولید می گردد. این دنچرها از دقت بالایی برخورد می‌باشند.

شرکت Formlabs همزمان با دیجیتالی کردن تولید دنچر، پروسه‌ی تولید آن را به طور یکپارچه به پروسه‌ی تولید سنتی منطبق نموده است . اگرچه پروسه‌ی تولید دنچر دیجیتالی با پروسه‌ی تولید سنتی متفاوت بوده اما فرایند اصلی مشابه یکدیگر می‌باشد .

امروزه پروسه‌ی تولید دنچر‌های دیجیتالی از لابراتوار شروع شده و در نهایت wax-rim و مدل نهایی تهیه خواهد شد . تکنسین ، مدل و wax-rim را با استفاده از یک اسکنر ۳ بعدی، دیجیتالی می‌نماید. سپس دنچر ‌را به صورت دیجیتالی طراحی نموده و در نهایت به صورت ۳ بعدی پرینت می‌نماید.